Khamis, 13 Ogos 2009

BANGUNLAH BANGSAKU

Wahai bangsaku…..
Sedarlah dari lenamu itu. Pada masa kini semua bangsa lain sedang berlumba-lumba untuk meningkatkan ekonomi keluarga sendiri tetapi orang kita masih bergelak ketawa dengan hiburan yang sentiasa ada..Mengejar joget disini sana sehingga ke pagi menyebabkan semua kerja tergendala. Meneguk arak seperti air setiap hari itu haruslah dihentikan bangsaku..Hentikan lah sikap meminum arak itu. Arak itu merupakan punca bagi segala penyakit. Percayalah penyakit malas akan menular apabila kepala telah berpusing dan menyebabkan kita tidur dari pagi hingga ke malam. Sedar dan insaflah..


Wahai bangsaku..
Sedarlah dan bangunlah dari mimpimu itu..jangan lena lagi dengan buaian mimpi bantuan yang akan diberikan oleh kerajaan..bantuan yang dicanang itu hanyalah sekadar mengaburi mata kita. Oleh itu, bangsaku sekalian…bangkitlah. Jangan terlalu mengharapkan sangat terhadap bantuan yang dijanjikan kita kena berubah dan merubahkan keadaan menjadi lebih maju ke depan.


Wahai bangsaku..
Sedarkah kita bahawa ramai yang memandang rendah masyarakat kita. Mengapa? Fikirlah bangsaku andai kita bangun dan cuba berdiri sama tinggi duduk sama rendah dengan bangsa lain pasti kitatidak diperlekehkan dan menjadi tanggapan negatif bangsa lain. Jangan leka dibawa arus kemodenan dan kesenangan. Dan tuntutlah ilmu setinggi langit agar mereka menganggap kita sama taraf dengan mereka malah lebih tinggi dari mereka. Berhentilah bermimpi dan bangunkan bangsa sendiridi mata dunia. Sedarlah pada masa ini hanya pendidikan yang boleh mengubah gaya hidup masyarakat kita dengan pendidikan kita mampu buat apa sahaja..sedarlah jangan kita masih duduk dibawah kempompong kebodohan lagi..


Wahai bangsaku….
Mana yang telah terjaga dari lena…Bantulah bangsa kita yang masih tidur agar kita sama-sama mengecapi kenikmatan hidup ini. Mengingatkanlah kepada bangsa kita yang lain agar memberi pendidikan kepada anak-anak. Hanya dengan pendidikanlah sesuatu bangsa akan mampu mengubah gaya hidup.

Wahai bangsaku ……
Mana yang telah sedar janganlah kita membongkak diri..seandainya suara kita sudah boleh di dengar hingga ke atasan jangan pula kita menjadi kacang lupakan kulit..Walau seteruk mana jabatan pengurusan masyarakat kita janganlah kita melupakannya…walau sekecil mana bantuan yang dihulurkan bersyukurlah dari bantuan yang kecil itulah menjadikan kita sedikit sebanyak berubah… Kejayaan kita adalah hasil usaha yang disalurkan oleh jabatan. Belajarlah bersyukur dan bukan menempelak atau menghentam jabatan yang banyak membantu bangsa kita.


Terima Kasih..Tinggalkan Link Anda.. ^_^

2 ulasan :

  1. wah berfilosopi la yer..sempena kemerdekaan dan bulan Ramadhan yang bakal tiba!
    Jom nyanyi lagu patriotik!

    layan lagu kat blog saya sambil undi di hot FM..jom jom!

    BalasPadam
  2. tq mr janggel...semangat patriotik.. mengenang polis orang asli( Senoi Praaq ) yg bersama2 berjuang memerdekakan negara..

    BalasPadam

terima kasih...

komentar Terbaek

Get widget here
Copyright© All Rights Reserved Pinangdansireh.Blogspot.Com