Isnin, 19 November 2012

Si Peneutralisasi pilu....


Selamat Sejahtera....

Dalam blog ini saya pernah story pasal jalan cerita lagu Teman Pengganti tu kan.. So ada seorang pembaca yang bertanya mengenai apakah maksud Si peneutralisasi pilu.....  Lihat lirik di bawah nie dulu ya...

Sejak dua menjak ini, ku mencari fungsi kewujudan
Dalam persekitaran yang penuh kejumudan
Terperangkap dalam jasad, ku keliru
Mujur ada kau si peneutralisasi pilu
Namun aku tetap murung, berkurung
Tubuh makin susut, menunggu tarikh luput
Komplikasi di halaman rusuk kiri
Makin sukar nak bernafas, nak bergerak, nak berdiri


Mengikut pendapat saya lah yang kurang mahir dalam ilmu bahasa ni, dan apatah lagi bunga2 bahasa atau metafora nie.. Teringat pula kata lect saya masa kami kuliah sebulan yang lalu..Kalau cikgu2 nak buat assignment mencari metafora, simile, personifikasi, hiperbola dan sabagainya carilah lagu-lagu gubahan Malique..

Ok lah saya teruskan ya... Mengikut pemahaman saya Si peneutralisasi menunjukan ialah seorang atau manusia yang menjadi peneman atau orang yang sentiasa memberi nasihat, yang menemaninya ketika sedih atau dengan lebih tepat seseorang yang menjadi pengubat untuk menghilangkan pilunya... Jikan dilihat dalam kamus dewan atau http://prpm.dbp.gov.my/ bahan yang bukan asid.. 

Oleh yang demikian marilah kita bersama-sama mengkaji lirik-lirik lagu ini. Sama-sama kita mencari maksud metarofa atau personifikasi lagu tersebut...

Terima Kasih..Tinggalkan Link Anda.. ^_^

0 000 yang comey :

Catat Ulasan

terima kasih...

komentar Terbaek

Get widget here
Copyright© All Rights Reserved Pinangdansireh.Blogspot.Com