Selasa, 22 Oktober 2013

Persiapan Menyambut Bucuk Mama dan Papa..





Selamat sejahtera...


Persiapan Menyambut Bayi Baru

Menyediakan barangan kelengkapan bayi adalah pengalaman yang sangat mengujakan bagi ramai ibu bapa baru. Namun, tanpa perancangan rapi, mereka mungkin terbeli barangan yang tidak sepatutnya dan tertinggal yang mesti dibeli. Inilah pentingnya senarai semak barangan kelengkapan bayi.

Walau bagaimanapun, sebelum membuat senarai semak tersebut anda dinasihatkan agar mendapatkan nasihat serta pandangan individu yang lebih berpengalaman. Pada masa yang sama, pastikan barangan yang bakal dibeli itu mengikut kemampuan kewangan anda. Bagi saya dari pengalaman dari anak pertama saya lebih banyak membaca buku dan majalah2  keibu bapaan lah..Cuma kadang2 musykil say tel lah kakak saya untuk bertanyakan apa2 yang patut..

Pakaian Bayi

Pada masa ini ada banyak pilihan pakaian bayi di pasaran. Bagi yang pertama kali membeli, pasti rambang mata. Jadi, berhati-hatilah. Sebagai permulaan, anda dinasihatkan agar membeli pakaian asas bayi sahaja. Pakaian lain seperti gaun atau seluar denim belilah setelah bayi besar sedikit. Semasa membeli pakaian bayi baru lahir, anda digalakkan agar membeli pakaian bersaiz besar iaitu yang bersaiz enam bulan ke atas. Hal ini kerana kita tidak tahu saiz sebenar bayi yang dikandung. Lagipun, bayi cepat membesar. Jika pakaian yang dibeli kecil, tempoh pemakaiannya sangat pendek.
Pakaian asas ialah:
  • Baju lengan pendek
  • Baju lengan panjang
  • Seluar pendek
  • Seluar panjang
  • Barut
  • Sarung kaki
  • Sarung tangan
  • Kain bedung
  • Topi
Lampin

Anda boleh memilih sama ada ingin menggunakan lampin pakai buang atau lampin kain moden. Bagi kebanyakan ibu bapa baru yang mula peka terhadap saranan penjagaan alam sekitar, mereka lebih gemar memilih lampin kain moden. Lampin kain moden ini juga dikatakan lebih selamat untuk kulit bayi yang sememangnya sensitif.  Pada masa yang sama, lampin kain moden ini lebih menjimatkan kerana boleh dipakai selama tiga tahun. Untuk permulaan, seseorang bayi itu memerlukan enam hingga tujuh helai lampin kain moden.
Namun, sekiranya anda lebih selesa anak menggunakan lampin pakai buang, anda hanya perlu membeli satu pek lampin bersaiz kecil iaitu untuk bayi baru lahir. Tetapi, anda perlu juga menyediakan lampin pakai buang bersaiz ‘S’ sebagai langkah berjaga-jaga sekiranya bayi yang lahir itu besar.
Tidak kira sama ada lampin kain moden atau lampin pakai buang, berikut adalah kelengkapan yang perlu disediakan.
  • Lampin pakaian buang atau lampin kain moden
  • Pelapik lampin (jika anda menggunakan lampin kain moden)
  • Tisu basah
  • Alas atau pelapik untuk menukar lampin
  • Beg lampin (digunakan untuk mengisi lampin ketika keluar dari rumah)
Set mandian
 
Kulit bayi sangat sensitif. Mungkin ada produk mandian bayi tidak sesuai untuk kulit mereka. Oleh itu, anda disarankan agar hanya membeli pek percubaan atau pek kembara untuk melihat kesesuaian produk tersebut dengan kulit bayi anda. Sekiranya sesuai, barulah membeli pek yang lebih besar.
Untuk membersihkan tubuh bayi anda, dapatkan barangan seperti di bawah ini:
  • Besen mandi bayi
  • Tuala mandi
  • Tuala muka
  • Cecair mandian
  • Syampu
Set penjagaan bayi

Bagi memastikan bayi anda sentiasa bersih dan rasa selesa, ada beberapa barangan kelengkapannya perlu disediakan. Barangan tersebut ialah:
  • Losen bayi
  • Minyak bayi
  • Bedak bayi
  • Sikat atau berus rambut
  • Minyak telon
  • Alat pemotong kuku
  • Kapas muka
  • Krim ruam lampin
  • Termometer digital

Terima Kasih..Tinggalkan Link Anda.. ^_^

Ahad, 20 Oktober 2013

Khasiat buah Delima Bagi Ibu Mengandung..



Selamat Sejahtera

Hari tu dah ada pos pasal suami belikan buah delima dan jus delima..Tapi saya tak nyatakan pula kebaikkannya..Jadi sekarang saya nyatakan kebaikan buah delima ini ya...
 
Khasiat Buah delima untuk ibu mengandung

Buah delima  Melindungi otak bayi semasa kelahiran dalam Sebuah kajian dalam Pediatric Research menyatakan dengan hanya minum jus buah delima selama kehamilan dapat membantu melindungi otak bayi yang baru lahir. Jus buah delima dapat melahirkan anak yang sihat dan cerdas., Bagi ibu yang mengandung Buah delima merupakan buah terbaik untuk dimakan kerana ianya kaya dengan kandungan asid folik yang tinggi yang dapat mencegah kecacatan tiub saraf yang menyebabkan kerosakan pada sumsum tulang belakang dan langit-langit bibir sumbing pada bayi. Jus buah delima juga dapat mengelakkan kejang kaki yang biasa dihadapi oleh wanita hamil.

Tip memilih buah delima

Ketika membeli buah delima, pilih buah delima yang berat dan kulitnyer bersih tampa cela wah memang segar betulla dan kulit  tak merekah-rekah. Buah Delima boleh tahan selam a 6 bulan kalau disimpan dalam peti ais…lamakan..Untuk makan buah delima terlebih dahulu kopek kulitnyer  dan hiris kulitnya dari atas ke bawah pada tiga atau empat bahagian. Dan mulakan aktiviti mengutil  isi buahnya ke dalam mangkuk.dan nikmatinyer keenakannyer…..

Fakta mengenai Buah delima

Turut ditanam secara meluas di Afghanistan, Algeria, Armenia, Azerbaijan, Iran, Iraq, India, Pakistan, Syria, Turki serta kawasan lebih kering di Asia Tenggara seperti Semenanjung Malaysia, India Timur, dan kawasan tropika di Afrika. Delima dibawa masuk ke Amerika Latin dan California oleh peneroka Sepanyol pada tahun 1769. Delima kini ditanam di sebahagian California dan Arizona untuk pengeluaran jus. Di Hemisfera Utara, delima biasanya berbuah bermula pada September sehingga Februari, manakala di Hemisfera Selatan, musim buah delima bermula dari Mac sehingga Mei. Saiz buah delima matang sekitar 7-12 sentimeter diameter, bergantung kepada pelbagai jenis dengan bentuk bulat heksagon. Berkulit tebal warna kemerahan dan kekuningan pada lapisan luar...

# sering lihat pokok delima ni banyak terdapat di rumah orang-orang Cina kan..Kenapa agaknya ya???
Terima Kasih..Tinggalkan Link Anda.. ^_^

Selasa, 15 Oktober 2013

ADAT RESAM PERUBATAN ORANG ASLI SUKU KAUM JAKUN



Selamat Sejahtera...

Terdapat beberapa kaedah dalam perubatan orang asli suku kaum Jakun. Antaranya kaedah  Berubat.

Kaedah Berubat memerlukan sekurang-kurangnya 3 orang. Antaranya Bomoh, Penjaga Kakas (menjaga  barang-barang perubatan ) dan Tukang Pukul Rebana. Terdapat beberapa lagu untuk memanggil ' anak antu ' yang digunakan bomoh dalam kaedah perubatan.  Sebelum memulakan kaedah berubat, alatan-alatan seperti kapur sireh dan pinang, kemian, bertih, bonglai, tepung beras dan alatan pemainan ' anak antu ' disediakan. Bomoh akan berselubung di dalam kain sebagai tanda permulaan Berubat. Bertih akan dicampakkan ke arah Bomoh oleh pembantunya. Bertih tadi merupakan tanda ' anak antu ' telah masuk ke dalam badan Bomoh. Bomoh akan mula menyanyi dalam bahasa yang sukar difahami. Rebana akan dipukul mengikut rentak nyanyian oleh Bomoh. Seterusnya Bomoh akan mengambil penyakit ketika upacara berlangsung. Penjaga Kakas akan memberikan alatan-alatan yang diminta oleh Bomoh. Upacara berakhir apabila bertih dicampakkan kepada Bomoh bertujuan untuk menghalau ' anak antu 'keluar daripada badan Bomoh.

Terima Kasih..Tinggalkan Link Anda.. ^_^

Rabu, 9 Oktober 2013

Buah delima baik untuk mummy...


Selamat sejahtera....

Bagi menambah kesihatan dan baik katanya untuk bayi maka suami tersayang telah membelikan minuman berasaskan delima. Tak cukup dengan itu suami tersayang membeli juga buah delima di pasar malam seksyen 24.. 3 biji rm5 jer..jus delima tu agak mahal sikit tapi en.suami kata dia terjumpa jus berharga rm15..tak per lah kita beli lain kali ya.. Apa-apa pun terima kasih banyak2 ya suami ku tersayang...muuaahhh..kiss sikit..he..he...



Terima Kasih..Tinggalkan Link Anda.. ^_^

Khamis, 3 Oktober 2013

Babyku...


Selamat sejahtera....



Terima Kasih..Tinggalkan Link Anda.. ^_^

komentar Terbaek

Get widget here
Copyright© All Rights Reserved Pinangdansireh.Blogspot.Com