Khamis, 11 Oktober 2012

Jangan Sebut perkataan Ini....

Selamat Sejahtera....

Indahnya duduk di Malaysia ni kan aman dan damai jer..Bersyukur lah kita dengan keadaan negara kita yang tidak ada peperangan atau pun bencana alam yang boleh menyebabkan kemalangan jiwa.. Dalam negara kita yang aman dan pelbagai kaum ni kita haruslah beringat setiap kaum mempunyai beberapa perkataan yang tidak boleh di sebut. Maksud saya tidak boleh disebut ini ialah menyentuh perasaan seseorang.  Antara kita sedar atau tidak masyarakat orang asli yang pemalu dan sensitif ini kerap  menyuarakan rasa tak puas hati apabila ada beberapa perkataan yang di sebut. Antara perkataan tersebut ialah :>>>>

JAKUN

Adakah anta tahu apa maksud Jakun itu sendiri.. Jakun ialah salah satu kaum orang asli yang terdapat dalam kelompok Melayu Proto..

Selain itu seperti yang terdapat dalam Kamus Dewan Bahasa Jakun juga menunjukkan sikap atau perangai seseorang yang aneh atau tidak pernah melihat sesuatu. Atau dengan kata lainnya ialah kolot..

Berdasarkan pembacaan, saya dapat lihat terlalu ramai blogger yang membuat entry pasal JAKUN ini. Ada yang baik dan ada juga menggunakan perkataan JAKUN untuk memarahi atau memaki hamun.. Apa yang saya tidak puas hati ialah ada manusia yang tiada akal dengan menggunakan perkataan JAKUN ini.. Walaupun saya ini "terbuka" dengan penggunaan perkataan JAKUN ini tetapi saya tetap akan mengingati rakan-rakan saya agar berhati-hati dengan penggunaan perkataan ini. Mana tahu suatu hari tersilap cakap tak pasal-pasal pulak boleh perang kan..

Baiklah ada beberapa link yang boleh kawan-kawan tengok pasal entry saya ni jugak...
http://kakciknurseroja.blogspot.com
Klik untuk pembesaran


Klik kalau tak nampak


Terima Kasih..Tinggalkan Link Anda.. ^_^

0 000 yang comey :

Catat Ulasan

terima kasih...

komentar Terbaek

Get widget here
Copyright© All Rights Reserved Pinangdansireh.Blogspot.Com