Isnin, 2 September 2013

Buku Pink...eh..eh...Merah @ Buku Antenatal



Selamat Sejahtera...

Ini lah Buku Pink@Merah tu,..


Hai ibu-ibu hamil dan buat ke buku pink tu?? Dulu2 masa 1st anak saya buku tu di buat apabila kandungan mencapai usia 3 bulan kini buku pink tu mesti dibuat setelah disahkan hamil...Ikut perbualan saya bersama kakak2 misi buku tu mesti segera di buat sebab banyak kes2 kematian bayi dalam kandungan kerana ramai ibu2 muda yang tidak menitik berat pasal kehamilan mereka.. Ok jom saya story sikit apa yang saya tahu pasal buku pink ini..

Jika dilihat pada buku pink saya tu anda akan lihat ada stiker hijau kan hah..itu adalah kod pelekat berwarna mengikut risiko pada ibu hamil..saya memang akan mendapat stiker hijau lah antara sebabnya ialah berat ibu hamil <45kg, sejarah pembedahan caesarean, berat badan lebih 80kg dan banyak lagi sebab2nya tapi yang lain tu tak berkaitan dengan saya.. selain stiker hijau ada juga stiker merah, kuning dan putih..

Antara kandungan yang akan di catat setiap kali ke klinik kesihatan ialah pemeriksaan tekanan darah, hb, kandungan gula, berat badan dan nurse akan mencatat nasihat2 untuk kita patuhi. Pendek kata buku ini amat penting lah. Jika anda ibu hamil sulung maka buku ini harus disimpan dengan baik2 apabila sudah bersalin nanti kerana apabila anda mengandung anak ke dua buku yang pertama akan dirujuk untuk melihat sejarah kelahiran dan kehamilan yang dulu.. Dan yang lainnya masa dulu2 tahun 2004 apabila kita berpindah pusat kesihatan dua2 salinan iaitu salinan nurse di KK dan buku kita akan di bawa pindah kini tidak lagi. Kita hanya perlu membawapink kita sahaja..buku salinan tak boleh dibawa lagi..sampai klinik kesihatan nurse yang baru akan buat yang baru pula..


Terima Kasih..Tinggalkan Link Anda.. ^_^

0 000 yang comey :

Catat Ulasan

terima kasih...

komentar Terbaek

Get widget here
Copyright© All Rights Reserved Pinangdansireh.Blogspot.Com