Ahad, 9 Ogos 2009

orang asli yang lupa asal-usulnyer...

minggu lepas aku gi kem 1 malaysia...jumpa lah ramai kawan2 yg baru..ader banyaklah dapat kwn2 baru dari kaum melayu,cina dan india...maklumlah kem 1 malaysia..
kisahnyer bermula mcm nie...aku telah terjumpa seorang rakan lama..tapi tak rapat lah setakat tau kelas n asal usulnyer jer..nak mulakn cerita aku pun sembang ngan dia pasal kwn2 lama kat maktab dulu n dia tanyer aku ngajar kat mane..n dia kenal jugak ngan ckgu sek aku..cikgu sek aku lak tak kenal dia....jadi ckgu sek aku tu nmpk aku sembang ngan dia jd dia tanyer budak maner..aku ckplah..bla..bla..rupa2nyer ckgu sek aku nie glamour. org ramai kenal dia,dia lak tak kenal ngan org..
bila ckgu sek aku tanyer aku citer lak kat die..die tu org asli tapi dah menganuti agama islam..pas tu ckgu sek aku nie pun bersembang plak ngan dia..dia boleh tak ngaku dia org asli....ckgu sek aku dtg smla kat aku ckp dia bkn org asli dia melayu..aku pun ckplah aper yg aku tau..ckgu sek aku tak puas ati dia tanyer lagi..last2 budak tu ckp dia org asli....ckgu sek aku ckp dia malu2 nak cakap..heeh geram betul aku..sepanjang program berjalan aku nampak dia mcm lari jek dari aku n pas tu dia langsung tak tegor aku...so tu lah citer nyer org yg dah lupa asal usulnyer...boleh sumpah jd kereta tu klu na ikut cerita si tanggang.
kesimpulannyer, aku dapat ramai kwn walaupun aku hilang seorg kwan..he...he..antara yg aku kenal masa kem ialah kak sal,kak ina, ckgu mimi, ckgu tan, suzy, shu ngoh, ckgu wong, ckgu sara / sharala, ckgu vasanthi n ramai lagi..yg best aku jek yg slalu menyebuk kat khemah dorg..msuk khemah dorg sembang2 ngan ckgu2 sek tamil n siap selesaikan masalh dorg lagi.pas tu menyebok kat khemah ckgu melayu lak siap di pelawa agar menganuti agama mereka plak.. n aku siap tidur sekhemah ngan ckgu cina..tu lah pengalaman aku yg best... aku kan freethinker...
*p/s; sebenarnyer aslkan kita pandai bw diri dan menjaga tingkah laku agar semua org senang dgn kita..

Terima Kasih..Tinggalkan Link Anda.. ^_^

8 ulasan :

  1. tinggalkan lah pesanan anda...

    BalasPadam
  2. he..he..blh ker nie...

    BalasPadam
  3. dah boleh tinggalkan lah komen anda..

    BalasPadam
  4. ORANG ASLI DH NK PUPUS..tkar la agama ape skalipun keturunan ttp OA jgk so knape nk malu...spatutnye bangga dilahirkan sbg OA.Ade yg malu nk ckp dlm bhs sndri wlaupun jumpe rakan sama suku..aalahai!!klau kt dpan mgkin la gop ckp kwn...tp blkg....Pkataan orang asli jgk la yg kluar!!Klau x ngaku wt malu je.Tkar Agama 2 hak individu kan ttp keturunan 2 jgn dibuang....

    BalasPadam
  5. TKAR LA AGAMA APE2 PUN...KETURUNAN TTP ORG ASLI JGK,X MATI PUN KLAU NGAKU ORG ASLI....Takut suatu ari nti ORG ASLI DH PUPUS DR MUKA BUMI....tKAr agama hak individu tp jgn la sampai x ngaku dh org asli kan???susah sgt ke bgtau "sy org asli tp dh convert"...lg sedih yg x tkar ape2 agama tp malu nk ckp dlm bhs sendri....x fhm btul!!

    BalasPadam
  6. yelah..setuju jugak..nanti bln Nov nie nak gi tmpat bdk tu lagik..
    nak tengok mcm ner dia..msh lari2 lg ker tu...

    BalasPadam
  7. Ha3... wat malu jer... sayer pun dah Islam tp xMALU pun nk ngaku keturunan ORANG ASLI... malah lg BANGGA... anak saper lah tu yer... bikin malu kampeni jer... kah3

    BalasPadam
  8. kaum2 kita ni xpenah bangga dgn jati diri....buat apa nak ikut orang lain.Bagi saya hidup dan mati sebagai orang asli

    BalasPadam

terima kasih...

komentar Terbaek

Get widget here
Copyright© All Rights Reserved Pinangdansireh.Blogspot.Com